Verduurzaming

Rederij Kooij heeft zich altijd al bezig gehouden met de verduurzaming van de vloot.

Verduurzaming van onze vloot

Rederij Kooij heeft een unieke vloot. Bijna alle schepen zijn namelijk historische rondvaartboten. De rederij heeft zich altijd al bezig gehouden met de verduurzaming van de vloot. Ab Kooij is daar al ruim 25 jaar geleden mee begonnen.



Bewust varen

In 1996 ging de rederij Biodiesel gebruiken, maar dat bleek ten koste te gaan van de gewassen die voor de voedselvoorziening werden verbouwd. Daarom besloot Ab Kooij in 2011 te experimenteren met GTL, een vloeibaar gas, gemaakt van aardgas. Het kon nog schoner: sinds 2013 varen we op Ssynfuel+. Ssynfuel+ wordt gemaakt van o.a. reststromen uit biomassa, oliën en vetten, maar ook uit plantaardige oliën en vetten. Ssynfuel+ wordt geproduceerd en geleverd met het ISCC-EU certificaat. Dit houdt in dat de productie van deze brandstof geen negatieve gevolgen heeft voor de voedselketen, natuur en milieu en sociale aspecten; zoals gelijke rechten voor ieder mens en kind. Naast het gebruik van deze brandstof heeft Rederij Kooij ook de boten met brandstofmotor voorzien van nieuwe motoren en roetfilters.

Elektrificeren

Op dit moment gaat de rederij een stap verder. Rederij Kooij is bezig met het elektrificeren van haar vloot. Na een periode van experimenteren is, in 2017 de eerste elektrische boot te water gelaten. Mooie voorbeelden daarvan zijn de Albert (1922), de Gerarda Johanna(1922) en de Prinses Irene (1936). Deze schepen zijn na een grondige restauratie weer in ere herstelt. Beide schepen hebben prachtige historische details en beide volledig elektrisch. Voor de gasten aan boord is het prettig varen, aangezien de boten nu in stilte over de grachten gaan. Vóór 2025 varen alle schepen elektrisch.

Elk jaar wordt er in de wintermaanden onderhoud gepleegd aan alle boten. Dit gebeurd zowel aan de binnen- als buitenkant. Kortom, een bedrijf dat het hele jaar door met elkaar in beweging is.

Image
Accu's
Image
Stekker
Image
Electrapunt