Verduurzaming

Rederij Kooij heeft zich altijd al bezig gehouden met de verduurzaming van de vloot.

Verduurzaming

Rederij Kooij heeft zich altijd al bezig gehouden met de verduurzaming van de vloot. Ab Kooij is daar al meer dan 25 jaar geleden mee begonnen. In 1996 ging de rederij Biodiesel gebruiken, maar dat bleek ten koste te gaan van de gewassen die voor de voedselvoorziening werden verbouwd. Daarom besloot Ab Kooij In 2010 experimenteren met GTL. GTL is een vloeibaar gas, gemaakt van aardgas. Het kon nog schoner. Sinds 2013 varen we op Ssynfuel+.

Het milieu is gebaat bij een herwinbare brandstof met zo weinig mogelijk emissie en CO2 uitstoot. Ssynfuel+ is de eerste biologische brandstof op synthetische basis die de wereld van milieu & techniek volkomen verenigd.

Ssynfuel+ wordt gemaakt van o.a. reststromen uit biomassa, oliën en vetten, maar ook uit plantaardige oliën en vetten.

Ssynfuel+ wordt geproduceerd en geleverd met het ISCC-EU certificaat. Dit houdt in dat de productie van deze brandstof geen negatieve gevolgen heeft voor de voedselketen, natuur en milieu en sociale aspecten; zoals gelijke rechten voor ieder mens en kind.

Ssynfuel+ reduceert maar liefst 50% tot 90% CO2 in vergelijk tot minerale dieselbrandstof.

Ssynfuel+ is volledig biologisch afbreekbaar wanneer het in bodem of oppervlaktewater terecht komt. Het veroorzaakt geen blijvende schade aan natuur en milieu. Ssynfuel+ is emissiearm.

Naast deze brandstof heeft Rederij Kooij ook al 16 boten voorzien van nieuwe motoren en roetfilters. Ook wordt er geëxperimenteerd met elektrische motoren.

Elk jaar wordt er in de wintermaanden onderhoud gepleegd aan alle boten. Dit gebeurd zowel aan de binnen- als buitenkant.

Kortom, een bedrijf dat het hele jaar door met elkaar in beweging is.

Ssynfuel